onsdag 9. desember 2015

Liten shad til sjøørret

Tenkte jeg ville slenge ut noen bilder av det nyeste prosjektet. Når man er som meg, men tusen ideer i hodet, blir det gjerne til at man går løs på nye prosjekter før man har blitt ferdig med det man holder på. Derfor plukket jeg frem noe av det første jeg holdt på med, nemlig en liten shadjigg til sjøørret,

Selve modellen laget jeg for en god stund siden, men når jeg fant den frem igjen, ville jeg lage et skjellmønster. Ved hjelp av ei lita baufil fikk jeg laget et kryssmønster i tremodellen, som ville komme godt frem i silikonforma. Agnfisken jeg har prøvd å imitere er brisling eller småsild.

I forhold til fremstilling av jigghoder, der jeg lager todelte former som åpnes på midten, har jeg valgt å gå for en "top pour"-form, der formen fylles med opp fra bunnen.

Noen av brislingshadene. Foto: Lasse Bøe
Close-up av brislingshadene. Foto: Lasse Bøe
Et annet bilde, samme jiggen. Foto: Lasse Bøe
I påvente av at jeg skal få tak i Plastisol, har jeg smeltet om gamle jigger som enten har fått halen bitt av eller blitt så opprevet av fisketenner at de er hinsides redning. På denne måten kan man derfor drive gjenbruk med gamle jigger.

Bakdelen med gjenbruken er at det ofte blir kjipe farger, noe også sjøørretjiggene mine bærer preg av. Jeg hadde en liten bunke med alle mulige farger fra en tidligere jiggstøping, derfor ble fargen så som så. Dette bryr meg nevneverdig lite, da jeg kun ville teste silikonforma og få trening i å helle gummi i ei åpen form.

Et heller dårlig forsøk på å blande to farger. Foto: Lasse Bøe
Det viktigste her er altså trening i å helle gummi, ikke det ferdige resultatet. På bildet over har jeg laget to jigger med oransje buk og grønn rygg, med det resultat at den oransje gummien har truffet veggene i forma før det har truffet bunnen. Med tanke på at jeg har helt gummien fra en kaffekopp i ei form som er 8-9mm bred, er resultatet kanskje ikke så ille. Til slike former kreves det kopper eller litermål av glass med tynn heletut.

To i fargen "motor oil" og en grønn. Foto: Lasse Bøe

Samlebilde av de jiggene jeg har prøvetestet med. Foto: Lasse Bøe
Med tanke på at dette er en lang læringsprosess for meg, liker jeg å evaluere underveis. Jeg avslutter artikkelen med å ramse opp noe jeg vil bli bedre på, og hva som kan gjøre det lettere å få til finere jigger.

Neste ledd blir å lage et lite jigghode som passer til brislingshadene. Når Plastisolen kommer og jeg kan farge de slik jeg vil, blir nok disse lagt pent ned i en pose og "glemt", tipper jeg.


  • Høyere temperatur på Plastisolen gir bedre utfylling i formen
  • Tynnere helletut til for å hindre at for mye Plastisolen renner ut av smeltekoppen om gangen
  • Ettersom Plastisol trekker seg sammen ved nedkjøling, bør forma overfylles litt 
  • Doble former med helletut fungere kanskje bedre på småjigger som dette

Veien er lang, men det er dritmoro!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar